Afgelopen zaterdag zijn de dagfondvluchten in bijna alle afdelingen van start gegaan. Vooral door het fenomeen Teletekst hebben ze de afgelopen jaren een stormachtige groei doorgemaakt. Heel wat hokken hebben zich erop gespecialiseerd en behoren jaarlijks tot de grote uitblinkers van dit fenomeen. Het afgelopen jaar is er eindelijk de eerste Dagfondspiegel vervlogen hetgeen natuurlijk nog meer duivenliefhebbers naar de dagfond lokt vanaf de midfondvluchten. En vandaar lijkt het maar een kleine en eenvoudige stap onder invloed van een vaak zuidwestelijke wind. De vluchten verlopen meestal onder een hoge snelheid en lijken dan een makkie. Maar is dat wel zo?


Gisterenavond ontving ik een schrijven van een oplettende lezer waar ik graag wat dieper op in wil gaan:


“Vandaag zijn mijn weduwnaars teruggekomen uit Chateauroux en speelde hiermee 7 prijzen. Dit was mijn eerste dagfondvlucht. De voorbereiding: 6 vitesse vluchten, 1 week rust, zondag ervoor een lapvlucht toen opgevoerd met ‘All in One’ van Beyers toegevoegd met Omega Plus olie 3x tussendoor snoep en pinda’s. Op de inkorfdag elektrolyten en honing in het water en die dag niet gevlogen. Die middag de duivin getoond van 14.00 tot 16.00 uur daarna de duivin weggenomen en hierna nog wat snoep en pinda’s gevoerd waarna de doffers gingen drinken. Om 18.00 zijn zij ingekorfd. De thuiskomst na 3 nachten mand plus 7 uur vliegen blijven de doffers alleen maar drinken. In het water bij thuiskomst zijn elektrolyten en honing toegevoegd en hierbij weinig honger. Kunt u mij uitleggen of dit normaal is, heb ik iets over het hoofd gezien of iets fout gedaan?”


Het is jammer dat de liefhebber niet vermeld hoeveel duiven hij mee had en of er ook vroege prijzen bij zaten. Maar goed we nemen aan dat het niet echt tegen viel want dat wordt dan meestal wel vermeld.


In principe is er niet zoveel verkeerd gedaan in de voorbereiding, maar om helemaal juist te kunnen adviseren zou ik moeten weten wanneer er is begonnen met op te voeren en vanaf wat voor voer(gerst?) en hoe er precies werd gevoerd. Maar omdat ik heel wat elementen uit mijn eigen systeem tegenkom in de beschrijving neem ik aan dat mijn systeem werd gevolgd.


Wat wordt beschreven herken ik eigenlijk wel. Als je doffers wekelijks speelt tot 400 km en de vluchten verlopen goed dan kun je haast eindeloos doorgaan, maar zodra er vluchten tussen zitten van boven de 500 km dan wordt het anders. Als je voor de topposities gaat tenminste.


Mijn ervaring is dat als je doffers boven de 500 km op de dagfond speelt dat je ze dan best 1x per 2 weken speelt. Dan kun je er fantastische uitslagen mee maken. Doe je dat niet dan is het twee keer niks en speel je heel afwisselend.


Anders is het als je ze een keer per twee weken speelt. Alleen is het probleem met doffers dat ze er eigenlijk te vroeg al zijn. Dat kun je beïnvloeden door een lapvlucht maar daar geven ze eigenlijk maar weinig om. Er wordt gewoon te weinig energie verspild en de doffers worden er niet moe van.


Dus zijn ze weer vlot boven Jan en doffers die goed zijn die stoppen met goed eten. Die gaan wel met een gevulde energietank op reis zoals normaal en is die leeg dan beginnen de problemen. Waar het om gaat is dat de doffers met een goed gevulde krop op reis gaan waar ze op de dag van lossing uit kunnen putten. En hoe bereik je dat. Dat is heel belangrijk dus.


Meestal met een keer volle bak te geven dan ben je er al bijna. Op dinsdagmorgen kun je dat al aan het trainen zien want dan wordt er meteen hard en lang getraind. Daarna kun je best nog flink voeren. ’s Avonds dan wordt het al minder. Ze smijten met voer en hangen aan elkaar op de vloer van het hok en vechten eigenlijk meer dan ze eten. Als je dagfond speelt dan moet je dit aan voelen komen en erop anticiperen. Anders ben je gezien. Het is dus niet zomaar een systeem volgen maar meer goed opletten en observeren wat er gebeurt!


Het best laat je ze op dinsdagavond flink stoom afblazen door ze wat langer te laten trainen. Vechten doen ze dan op dak en dan hebben ze vanzelf wat meer honger en zo krijg je ze in je greep. Het voeren doe je precies. Als je denkt dat ze bijvoorbeeld 1 busje opeten geef je er geen 2 zoals normaal. Dan geef je ze iets minder dan 1 want in deze fase is het belangrijk dat ze alle ingrediënten uit het voer naar binnen krijgen. En dat gebeurt op die manier. Blijf het eten nauwgezet volgen en als je denkt dat ze het niet allemaal opeten dan verwijder je alles net voordat ze gaan stoppen met eten.


De woensdagmorgen geef je enkele handjes snoep en stopt voordat ze gaan stoppen met eten. Je houdt ze dus graag. ‘s Avonds voer je ze handje voor handje en meteen stoppen met voeren als je denkt dat ze stoppen met eten. Op die manier houd je ze aan het eten. En dat is belangrijk.


Donderdagmorgen vroeg kun je ze gerust uitlaten. Wat ze doen maakt niets uit. Je geeft ze niets te eten want de laatste maaltijd moet goed zijn. Daar gaat het om. In de middag volg je gerust het schema van de vragensteller. Waar wel op gelet moet worden is dat er bij warm weer geweekte pinda’s gegeven moeten worden. Gewone pinda’s hebben bij warm weer vocht nodig om te wellen en te verteren en als de duiven wat dit betreft geen optimale verzorging genieten onderweg dat komen ze in de problemen. Hier kan onze briefschrijver in de problemen zijn gekomen met zijn verzorging omdat het vorige week bij het inkorven warm weer was.


En dan vertrouw je je duiven toe aan de organisatie. Ik heb hier al tientallen artikelen aan gewijd en hier en daar heeft het wel geleid tot bijstellingen van de reglementen, maar ik ben er niet echt gerust op dat dit wel overal en door iedereen goed wordt gevolgd. Vervoer hangt nauw in verband met geld. Organisaties kiezen voor goedkoop en niet voor de duiven. Hier liggen de problemen op de loer.


Het belangrijkste van alles is: water! Zodra de duiven stil staan moeten ze worden voorzien van water. De installaties in de containers zijn tegenwoordig zodanig dat dit bijna geen tijd meer kost. Kleine moeite en grote positieve resultaten.
Ook belangrijk hier is het regelmatig reinigen van de watertanks en deze steeds na thuiskomst leeg te laten lopen om zodoende het systeem van buizen en kraantjes te laten opdrogen. Wordt dit nagelaten dan zijn er van allerlei ziektes mogelijk!


Verder is van belang dat de duiven voldoende rust krijgen voor de lossing en dat betekent dat er op tijd naar de losplaats vertrokken wordt. Er zijn organisaties die de duiven onderweg voeren en gelijk daarop weer verder rijden. Duiven zo behandeld geven over in de mand. Er mag dan ook eigenlijk alleen gevoerd worden als de duiven op de losplaats zijn aangekomen.
Daarnaast is uiteraard van belang dat er voer van heel goede kwaliteit wordt meegenomen. Dat dit droog wordt opgeslagen. Dat dit niet te lang in de container opgeslagen ligt. Ooit heb ik eens een voorraad beschimmelde maïs laten vervangen wat me geloof het of niet door de organisatie zeer kwalijk werd genomen. Dat is inmiddels meer dan 10 jaar geleden maar ga eens kijken bij de container en kijk eens of alles in orde is. Stel vragen hoe het zit.


Duiven die bij thuiskomst maar blijven drinken hebben of tekort gehad aan water of hebben niet goed geventileerd gezeten in de container. Met andere woorden: hebben het te warm gehad. Duiven zijn wat dit betreft dom. Vliegen net zolang door totdat ze thuis zijn. De vlucht was relatief snel en bij een redelijke temperatuur vervlogen. Had het warmer geweest met wind op kop dan had het heel anders uitgepakt. Het had u op versleten duiven kunnen komen te staan. In deze is het belangrijk dat u eens kijkt hoe het met de ventilatie van de container gesteld is. Ik heb het ooit het grote grijze gebied genoemd. Het zal iedereen duidelijk zijn dat hier resultaten gemaakt en verprutst worden!


Betreffende liefhebber zit wel met de gebakken peren. De duiven hebben op de een of andere manier flink op hun sodemieter gehad. Opvangen met elektrolyten en honing(of druivensuiker) door het drinkwater is goed. Met voeren kun je het best beginnen met licht en vetrijk: snoepzaad dus. Gevolgd door een mengsel van snoep, pinda’s en vliegmengeling vrij te kiezen. Idem de andere morgen. Verder zou ik de duiven door blijven voeren met vliegmengeling totdat ze weer goed beginnen te trainen en ze dan terug nemen.


Bijkomend vervelend probleem met duiven die het qua verzorging slecht hebben gehad tijdens transport met meerdere nachten mand is dat die beginnen met pennen gooien en meestal daarmee doorgaan in een versneld tempo. Let maar eens op. Daar kun je meestal niet veel aan doen als liefhebber zijnde.